divendres, 10 d’agost del 2018

BRUIXES A L'ESPILL


400 ANIVERSARI DELS PROCESSOS DE LES BRUIXES DEL LLUÇANÈS. SANT FELIU SASSERRA 1618-2018.

L'ESPILL. JAUME ROIG
LITERATURA I BRUIXES


JAUME ROIG (1402?-1478)

El seu pare,metge, emigrat a la ciutat de València, com havien fet la familia Eiximenis, la d’Ausiàs March i la de Sant Vicent Ferrer i d’altres que des del segle XIII baixaven a poblar el Regne de València.
Jaume Roig, durant la pesta de l’any 1459 fugí a la vila de Callosa d’En Sarrià i en aquest lloc va escriure la seva novel•la.
A l’Espill apareixen diversos passatges relacionats amb les bruixes o la bruixera:


                                   Ab cert greix fus,
com diu la gent,         se fan ungüent
e bruixes tornen;       en la nit bornen
Moltes s’apleguen,    de Déu reneguen´
un boc adoren,          totes honoren
la llur caverna            qui es diu Biterna,
mengen e beven;      aprés se lleven,
per l’aire volen,          entren on volen
sens obrir portes.       Moltes n’han mortes,
en foc cremades,       sentenciades
ab bons procesos      per tals excessos,
en Catalunya.            Tal fet si es llunya
de veritat,                   ja és declarat
en lo Decret;               allà et remet
Fet és mirable;           lo gran diable
qui les guanyà            hi té la mà
Ell les engana             e les profana
fins que són preses,  en carçre meses
a mal llur grat;            la llibertat
com l’han perduda,    pus no els ajuda mig dia
ni els val us l’art;        d’elles ja fart,
quan són al foc          ell se’n trau joc
e se’n fa trufa,            al foc les bufa;
mes lesdamnades     són inclinades
naturalment,              més follament,
ser fetilleres               e sortilleres,
conjuradores,            invocadores
e adivines.                 Moltes mesquines,
ab geumencia,           nigromancia,
són fitonesses.          Les diablesses,
totes malignes,          cert són indignes,
per los esguards      de males arts
e fals compàs           et alias,
hom s’hi acosté;       mas deu ser hoste
de sols mig dia         e tirant via,
poc aturant               e menys curant
de llur acost,            qui passa tost
e tant l’hom cansa.


diumenge, 22 de juliol del 2018

LITERATURA I BRUIXES








400 ANIVERSARI DELS PROCESSOS DE LES BRUIXES DEL LLUÇANÈS.
SANT FELIU SASSERRA 1618-2018.

-Bon dia.
Van contestar:
-Bon dia- i es van fixar en el bolet a les seves mans.
La Roser els va explicar que ella havia nascut allà a prop, i que coneixia molt bé el bosc, i que la seva mare li havia ensenyat els bolets, quins es podien collir i quins no i quins es podien menjar i quins no.
-Vosaltres heu de menjar-vos només els bolets que els vostres pares diguin -va advertir-los, ficant-se un tros de bolet a la boca-. ¿On són els vostres pares? -va preguntar.
Una de les nenes va assenyalar en direcció a uns arbres.
-Molt bé, no us perdeu. Bon dia, macos -va dir la Roser i se'n va anar, amb el bolet de tinta de mà i el gat darrere.
Quan ja no se li veia, el nen, que es deia Quim, va fer:
-Era una bruixa.
La seva germana mitjana, que es deia Ada, va dir:
-Les bruixes no existeixen.
La germana gran, que es deia Nàdia va dir:
-Sí que existeixen.
S'havien penjat, en aquelles contrades, més de trenta dones. No cremat, penjat. Dones medecineres que pecaven perquè sabien guarir amb herbes i plantes i ungüents i oracions i sortilegis. Perquè sabien fer avortar i fer néixer criatures, i perquè creien en auguris i en la sort, i en plantes collides en tal o tal dia, i en la pròpia fe tant com en la de Crist.
Primer se les acusava de bruixeria; de fer emmalaltir animals, de fer que les truges es mengessin els godalls, de transformar-se en marrans i agitar les ovelles, d'arrencar el cap el cap del bestiar, d'escanyar criatures i menjar nadons, de bolcar carros i rebentar sacs, de tenir tractes amb el dimoni i d'enllitar-s'hi, de parir gallines blanques, de fer pedregar, de dir maleficis i d'endevinar, de cometre crims contra Déu i de provocar terratrèmols, de fer sortir el riu de mare i de matar bous per Festa Major.
Els veïns i els familiars explicaven que la Margalida Vila havia demanat cendra a una veïna per comprovar si era bruixa. Deien que la Falgueres vella i una minyona havien parlat de coses de bruixes, i que la Falgueres li havia explicat que s'havia reunit amb el dimoni darrere una mola i hi havia tingut part. Contaven que després de les pedregades de la vigília de Sant Francesc, havien trobat entre els estralls una pedra caiguda del cel amb un cabell llarg com dos pams, cosa que demostrava que el temporal havia estat cosa de bruixes. O declaraven que havien enviat una filla a comprar a ca l'Elisabet Raspall i quan havia tornat tenia mal de coll i mal de cap.
A vegades, apareixien homes que sabien reconèixer bruixes. I es passejaven pels pobles, i si les dones no anaven massa abrigades i les podien veure bé, identificaven les que eren bruixes. I si només en trobaven una o dues, no era problema, perquè començaves amb dues i a partir d'aquestes podies anar descobrint les altres. I si els pobles eren petits i no tenien presons les tancaven en cases particulars, i les despullaven i els buscaven les marques de bruixeria. I si les marques no hi eren, les feien sortir fregant les esquenes amb un tovalló nou, i després amb un drap de llana amb cendra a dintre. I a aquests homes se'ls pagava quatre rals, o més, i la seva fama s'escampava pels verals.
I aleshores es feien els interrogatoris. No per demostrar la innocència de les dones, sinó per trobar més bruixes. I després venien les tortures, perquè acabessin de dir on s'amagaven les altres i les perversitats que havien fet a alguns nens.
Durant les tortures es despullava les condemnades i se les ajeia damunt d'un banc, en posició bocaterrosa, amb els braços girats sobre les espatlles, subjectes a uns bastons que un torn estirava i retorçava. O bé se les penjava d'una corriola pels braços, que tenien lligats a l'esquena, hores i dies, i se'ls posava pesos als peus, cada vegada més pesants, perquè el dolor fos fort i els cossos vells i cargolats de les bruixes grans no poguessin suportar-ho.
Així l'hi havia explicat la mare de la Roser a la Roser, i l'àvia de la Roser a la mare de la Roser.
Les històries de bruixes que a la Roser li agradaven més eren les de la bruixa Marxanta del forat del cul del gos i de la bruixa Badia, de Sant Feliu Sasserra. La marxanta feia els seus conjurs amb tisores i oli, i tenia un gos lleig i bord. Quan la gent dels pobles la insultaven, la Marxanta els cridava: "Jo sóc del forat del cul del gos!" i reia.
La bruixa Badia s'havia mort velleta al llit. I aquest era el motiu principal pel qual a la Roser li agradava la seva història. Quan s'havia posat malalta i els seus familiars havien vist que li quedava poc, l'havien abandonat. Era dit que, quan una bruixa es moria, els seus poders passaven al familiar més proper si aquest era al llit de mort, començant per les noies. Però si ningú agafava els poders, aquests es morien amb la bruixa. La seva mort, doncs, va ser assistida per uns veïns que van avisar un capellà. Quan l'home va arribar a la casa, es va disposar a fer la cerimònia de la unció amb els sants olis. Per ungir-li els peus, havia de treure-li les mitges, però la Badia no es va deixar tocar i només repetia:
-¿Qui el vol?!
El capellà va alertar els veïns que si algú deia "Jo el vull" es convertiria en bruixa. I el mossèn contestava:
-Torneu-lo a qui us el va donar!
I després d'unes hores, la dona va dir:
-Qui el vulgui és a la xemeneia -i es va morir.
La bruixa Badia tenia un gat fosc, gros i lluent, que l'esperava a la porta i la seguia arreu, i si la perdia una estona, sempre la retrobava. Deien que quan la dona feia malifetes, perquè la gent no la descobrís, les feia a través del gat. Un dia un veí va llançar una galleda d'aigua freda al gatot perquè marxés i no tornés més, i el gat no es va ni mullar. El gat era el dimoni, deien els veïns, i si la nit que la bruixa Badia es va morir algú hagués dit "Jo el vull", el gat s'hauria quedat sempre més al costat d'aquell algú i l'hauria seguit a tot arreu.


                                                                             Irene Solà, Els dics



dimecres, 27 de juny del 2018

Agustí Rius i Borrell



400 ANIVERSARI DELS PROCESSOS DE LES BRUIXES DEL LLUÇANÈS. SANT FELIU SASSERRA 1618-2018.


AGUSTÍ RIUS I BORRELL  1837-1912
El mestre Rius



...Les doctrines de Llull, Vives, Balmes i Rexach són quatre robustes columnes sobre les quals pot sentar-se sòlidament la nostra Pedagogia; ells molt abans que Rousseau, Kant i Pestalozzi havien ja disposat en llurs profundes obres les llavors de la més nova pedagogia.


Nascut a Sabadell, va cursar a l'Escola Normal de Barcelona estudis de mestre elemental i superior. La docència i els estudis i escrits de pedagogia constituïren la part més important de la seva vida. L'any 1885 va trobar casualment en una masia de Castellar del Vallès la primera edició de l'obra de Baldiri Reixac Instruccions per la ensenyança de minyons  (1748),de la qual en va fer l'estudi pedagògic, i que publicà un any més tard. 


Agustí Rius va escriure prop d'una vintena d'obres pedagògiques -deu per a infants, vuit per a professors-, dues monografies sabadellenques i un estudi de la llengua catalans, a part de nombrosos articles en revistes pedagògiques i diaris de l'època. Cal destacar les obres Tractat d'educació escolar, Cartes a un nou mestre, Pedagogia o tractat d'educació escolar i Primer libro de lectura (1910), del qual se'n van vendre 150.000 exemplars. També publicà Guia històrica, estadística i geogràfica de Sabadell (en col·laboració amb el cronista Josep Sardà). El 1902, després d'ensenyar durant 45 anys obligatòriament en castellà nens de parla catalana, va reivindicar, amb diversos articles a La Veu de Catalunya, que l'ensenyament es fes en català. Poc abans de morir va deixar escrita una  Gramàtica catalana, que constitueix un valuós document històric inèdit, en el qual compara la llengua catalana i la castellana. Després de la seva mort, el 1928, la Biblioteca Sabadellenca li va editar la monografia Sabadell.

,


El dia 7 de juliol de 1912, la Societat Barcelonina d'Amics de la Instrucció va reunir importants personalitats de la cultura i de l'ensenyament per rendir homenatge pòstum a un "cèlebre mestre català: Agustí Rius i Borrell".

Cal destacar la relació de Josep Vila, mestre de Sant Feliu Sasserra, amb Agustí Rius, un dels precursors més ferms de la renovació educativa que va sorgir amb força a Catalunya a l’inici del segle XX. Rius defensa que hi ha una pedagogia de tradició catalana a partir de les figures de Ramon Llull, Lluís Vives, Baldiri Rexach i Jaume Balmes.




Josep Vila segueix aquesta pedagogia catalana, basada en prin­cipis que continuen vàlids en la pedagogia actual: metodologia activa, formació de la personalitat moral, educació física i higiene, ensenyament en català i del català i atenció a les dificultats d’apre­nentatge.
Diu Agustí Rius:”Salvo, pues, el debido acatamiento a lo que está orde­nado, sostengo que es rémora de la pública educación y un absurdo que la ciencia pedagógica condena el pensar o disponer que se eduque a los niños hablándoles o haciéndoles hablar una lengua para ellos desconocida” (El clamor del Magisterio, 1886)



La relació entre Agustí Rius i Josep Vila la tenim documentada des de l’any 1885. Josep Vila li escriu el 12 d’agost i li explica els problemes que hi havia a Sant Feliu amb una mestra. L’any 1861 Rius va escriure una carta al mestre de Sant Feliu, datada el 15 de maig, on parla de l’escola superior que obrirà a Sabadell, l’informa que està imprimint uns cartells i un llibre de lectura i li envia un programa perquè prepari i es presenti a les oposicions.
Josep Vila utilitzà a l'escola llibres de lectura d'Agustí Rius, com ho demostra una factura del 21 de novembre de 1871on consten 12 llibres de lectura Rius. La relació personal va ser impportant. Rius vingué a Sant Feliu i Josep Vila s'estatjà, també, a casa de la família Rius. Una carta del rector de Sant Feliu, Francesc Xavier Albó, ho constata: "mis saludos al Sr. Rius y família..." (1 de juliol de 1894). D'altres cartes van datades els anys 1905, com també una nota que escriu Josep Vila: "Agustí Rius en l'Acadèmia Pedagògica Catalana del carrer del Paradís 10 y 30 Abril 905, ha desarrollat el tema de que ha de procurar-se que l'ensenyança catalana en siga pedagògica y educativa".





Quina relació té el pedagog Agustí Rius amb els afers de la bruixeria?
Rius va escriure en castellà una monografia de la ciutat de Sabadell. L'obra quedà enllestida el 27 d'abril de 1882. El manuscrit fou traduït al català pel seu fill Agustí Rius i Tarragó i publicat l'any 1929.






A la pàgina 160 d'aquesta monografia Rius fa una referència a uns fets relacionats amb la bruixeria a Sabadell i Terrassa, fets esdevinguts al segle XVII:

(25) Recordin-se les preeminències que adquirí Sabadell com a vila reial. D'aquesta facultat abusà amb unes infelices i desvalgudes dones acusades de bruixes, que foren penjades en 1619 al porxo o cobert de la plaça Major. Tant poden les preocupacions del temps en els caps ignorants! Se cita aquest procés per demostrar fins on arribava el poder judicial de les autoritats de la vila. Ultra la pena de mort, s'imposava també la d'assots i mutilacions de membres. -Igual procés amb el mateix tràgic fi va tenir lloc aquell mateix any a Terrassa.





La primera notícia de les bruixes de Sabadell data de l’acta del 21 d’octubre de 1619 de les Ordinacions de Sabadell on es pot llegir:
Determinaren que sia dada facultat als senyors Consellers de que fassen una cerca per la pressent vila a effecte de fer venir lo home qui coneix les bruixes i si es troben diners per lo gasto de fer-lo venir estiga en llibertat de dits consellers.






Les dones de Castellar inculparen sota tortura a tres dones de Sabadell: “na Joana Sol, Guillerma Roberta,  totes gavatxes, i na Romaguera que avui es diu Vallcorba per ser casada en darreres noces amb Vallcorba habitants en la present vila de Sabadell”. 
Quan parlen de gavatxes es refereixen a emigrants occitanes que a partir de segle XVI es traslladaren a Catalunya.

Dimarts divuit de febrer de 1620, jo Joan Pere Rubí, faber lignarius (fuster) de Sabadell, de quaranta-dos anys, parum plus vel minus (més o menys), Senyor jo ve vist sentenciar a Joana Sol i Guillerma Roberta per bruixes les quals penjaren en la plaça pública de la present vila de Sabadell i aprés aquelles penjades en altres forques en lo terme de Sabadell en lo lloc anomenat, que va de Sabadell a Barcelona, prop de les Termes i aprés dites forques he vist enderrocades i se n’han aportada dita Joana Sol de dites forques i que he oït de mes pròpies orelles com V.M., ha fet una crida donat deu ducats a qui sabia que se n’ha aportada dita Joana Sol de dites forques; interrogat que diga la veritat per lo jurament que té prestat si sap qui ha enderrocades dites forques, i així ho té entés; et dixit jo no sé qui ha enderrocat dites forques ni sé qui ho ha fet, que si ho sabera ho diria i no sé altra cosa”.


Francesc Maspons i Labrós publicà a la revista Lo Gay Saber una sèrie d'articles sobre la bruixeria amb el títol Las Bruixas. En un dels articles, publicat el 15 de desembre de 1880, explica els fets de Terrassa:

Lo procés indicat per lo senyor Martí y Cantó, lo hem pogut veurer en part, mercès á la amabilitat del distingit anticuari, lo procurador de eixa Audiencia, D. Jaume de Puiguriguer y de Dorda qui lo te en un llibre curiosisim, format per ell, titolat y ab motiu, de “Coses curioses” que ha fet també l’obsequi de deixarnos.
Es format contra las dones Margarita Tafanera, Eularia Totxa, Joana Sobina, Guilleuma Font(a), Miramunda y Miquela Casanovas (a) Esclopera, acusades de bruixas, y principalment, de haberse reunit com á tals en un pi de la heretat de’n  Palet de la Cuadra junt ab lo dimoni, haver fet acatament á est y menjat y ballat ab ell y haver complert sas ordres de anar á fer mal allí ahont ell las hi va manar. S’acusava també de bruixas á Joana Ferrer, Joana de Toy, T. Sabina, Madó Margarida, Peyrona Molas, T. Juliana, T. Blanca y altres. Per lo que’s veu lo conclave seria numerós.
Apareix de dit procés que las bruixas tenen un senyal en la esquena que es la que’ls hi posa lo dimoni, luego de sellat son pacte ab ell, aixís ho asegura lo agutzil de la causa, qui diu que havent reconegut á las acusades las hi trová la senyal dita, la qual rentà ab aigua beneita y no se’n volgué anar; que per ella atés lo hàbit que tenia en conèixer á las bruixas s’efermá en que aquelles dones eran tals, com y també perque haventlashi clavat una agulla grossa de embenar mes de un traves de dit per lo referit senyal de la espatlla, cap d’ellas se’n sentí; y també perquè, com totas los altres bruixass, per mes que ploressin y’s lamentessin, may los hi caygué una sola llàgrima dels ulls.
Constan en dit llibre las declaracions de Margarita Tafanera y Joana de Toy, que’s confessaren esser bruixas. La primera reconegué haver anat alguns dijous á casa de Joana Ferrés, la qual treya una olleta de ungüents y despullanse abduas, se untavan pel davall de las espatlles y untades qu’eran la Juana deya mormolant algunes paraules supersticioses y eixian per un finestró cap enlaire tot volant; havent anat un dia fins prop á casa de’n Figueras del terme de Tarrassa ahont trobaren lo dimoni en forma de home, tot vestit de vermell ab una gorra vermella, que’s posà á sonar una flauta que feya lo só molt ronch y sonava á modo de sardanes, y despres se posaren á ballar, acabat lo qual lo dimoni l’abrassá y tingué comunicació ab ella; y un altre dijous anaren á casa de’n Sabater de Sta. Margarida prop de la riera de las Arenas, hont trobaren també lo dimoni que’s posá á sonar la flauta y feren lo demés dit, y altre dijous á casa de’n Vinyers de  Matadepera, y aixis los altres anat sempre á fer mal á bestias y personas, á menys que los trobessin benehidasó senyades, que allavoras no hi podianres, entornansent despres á casa de hont eran partidas, en la que entravan per la finestra, se rentavan ab aigua calenta y sagó, sevestian altre volta, y se’n tornava cadascuna á sa casa. Que això ho feyan entre onze y dotze de la nit, perquè tocades las dotze ya no tenian poder las bruixas; y que tot lo temps que havia tingut tracte ab lo dimoni, quan anava á la Iglesia á oir missa, al llevar la hostia no la podia may veurer ni afigurarla blanca, sinó tota negra.
La Joana Toy confessà que s’untavan per davall de las aixelles y en los polsos del cap prop de las orelles, y untadas que eran, deyan “fulla sobre fulla,” (recordis lo Altafulla de nostre quento d’eix títol, LXI de la col·lecció Lo rondallayre) y eixian per una finestra volant per l’aire havent anat un dia prop de casa den Sabater de S. Margarida d Tarrassa, passada la serra de las Arenas, ahont ab sas companyones y altres donas de diferents pobles feren acatament al diable qui boy assentat en una cadira los manà renegar de Deu y Sta. Maria y de tots los Sants y del batisme y que li prestessin obediència com aixis ho feren despres de lo qual li besaren totas las mans y lo dimoni se posà à tocar una flauta ab un tamborino y feya un só ronch dissemblant als altres músics y totas se posaren á ballar y lo dimoni, qui anava tot vestit de negre, ço es, en forma de Gentil home las cavalcá, y fetes ayguas menors en un clot, ab unas bergas á modo de salpassers espargiren aquelles per los camps y terres y de allí se crià una boira ó neula que se secà y gastà los esplets de la terra, y despres portaren una criatura y davall de un roure la volian matar y com ella hi havia poch temps que feya del art li tingué compassió y exclamà S. Silvestre beneyt, é incontinent tot desaparegué y lo dimoni no la volgué tornar á casa per manera que hi tingué de anar á peu tal com estava.



Confessa també que un altre dia aná ab sas companyes á casa Antich Arus pera matarlo, mes no ppogueren fero perquè estava senyat, y un altre dia, com estés agraviada dita Joana Ferrés de Jaume Poal de Tarrassa per no haberli volgut donar una garrafa de vi li apedregaren la heretat y vinya, pera lo qual aquella se tragué un dimoni que tenia dins d’una capseta y allí feren sos conjurs, y de promte se llevaren grans núvols y se mogueren grans trons y tempestat, y comensá á caurer pedra,de manera que’n caigué tanta sobre la heretat de dit Jaume Poal y algunes altres al entorn, que malmeté tots los fruits y esplets que no hi deixà res allí ahont tocà. Y aixis aná confessant haver anat á diferentas casas ab lo dimoni y altres bruixas entrant per la xemeneia, pera matar à la gent, especialment á las criatures, ó lo bestiar. Entre elles cità á casa en Pallarés de Sta Eularia mes enllà de Caldas de Monbuy, que es la de Ronsana; un altra casa de Llissá de Vall; á casa en Cabassa de Parets; casa en Bosch de Valldoreix, á Montmaló; etc., totas en lo Vallés.
Las predites Tafanera, Totxa, Sabina, l’Mirabunda y la Esclopera foren condemnades á mort y penjades lo dia 26 de Octubre de 1619, en Tarrassa y lloch anomenat la “Pedra Blanca”, despres de haberlas hi aplicat lo turment en la Sala del Castell ó Palau de Tarrassa, en la qual estaven aparellats los banchs, garrots, cordes, corrioles, pilons ó contrapesos y altres aparatós pera fer la tortura, haventhi ademés sobre la taula, pa, vi, llum y altras cosas necessarias; posades elles en lo banch del turment, dit lo potro, lligades ab los bressos part darrera, despullades salvo uns calsons ó panyos y una tovallola lligada als pits; y un metje prop d’ellas.





diumenge, 24 de juny del 2018

LES BRUIXES D'ALTAFULLA



400 ANIVERSARI DELS PROCESSOS DE BRUIXERIA AL LLUÇANÈS. 1618-2018.
SANT FELIU SASSERRA

LES BRUIXES D'ALTAFULLA

Quan era petit havia sentit contar que Altafulla era terra de bruixes, i fins que eren bruixes totes les dones d'Altafulla.
No fa molts anys, trobant-me a Torredembarra, i enraonant amb la dona d'un pescador, que resultà ésser filla d'Altafulla, aquella antiga creença va venir-me a la memòria i vaig preguntar a la bona dona sobre el que hi havia de cert en tan arrelada preocupació. Va arronçar-se d'espatlles i es posà a riure bo i dient: "-Coses dels vells!" Però com que vaig insistir per evocar-li records d'infància, heus ací el que, sense deixar de fer xanxa, va comentar-me:
-A Altafulla hi havia tres dones que eren bruixes. Cada nit sortien de llur casa, es reunien a la platja, muntaven en un gusi i desapareixien.
Havent-ho observat el marit d'una d'elles, va tenir la curiositat de saber on anaven a passar la nit, i, a l'efecte, sortí de casa molt abans que la seva dona i va amagar-se en el gusi ben arraulit, ben quietó.
A mitja nit arriben les tres bruixes, hi salten a dins, i una d'elles crida al gusi: "-Vara per tres!" Però el gusi no es mou. "-Vara per tres", torna a cridar-li; però el gusi no vara. A la tercera vegada de cridar-li, i després de veure que no dóna senyal d'obeir, ella que fa : "-Quina en fóra que una de nosaltres estigués embarassada sense saber-ho?" "També podria ésser" respon una altra. Aleshores ella que crida: "-Vara per quatre!" I tot seguit el gusi es llança al mar i se'n va mar endins brunzent com una bala.
Entretant, el pobre home s'estava arraulit en el seu amagatall, que ni gosava a respirar.
En un obrir i tancar d'ulls el gusi va ésser a l'altra banda del mar, aneu a saber on! Les bruixes van saltar en terra i van anar-se'n... podeu pensar que a fer malifetes de les seves.
Abans no claregés,van tornar a saltar un altre cop al gusi, i li criden: "-Vara per quatre!" I el gusi arrenca a córrer com un llamp, i abans de fer-se dia ja tornava a ésser a Altafulla.
Les tres bruixes, com qui no fa res, van entornar-se'n cadascuna a casa seva; però quan el bon pescador va arribar-hi, va agarrar a la seva dona i va apallissar-la de tal manera, que va treure-li per sempre més les ganes d'embarcar-se per anar pel món a fer maleses.
APEL·LES MESTRES.
(Arxiu de Tradicions Populars)

Mostra'm més reaccions


diumenge, 22 d’abril del 2018

LA INQUISICIÓ. CD ANIVERSARI DELS PROCESSOS DE LES BRUIXES DEL LLUÇANÈS.






CD ANIVERSARI DELS PROCESSOS DE LES BRUIXES DEL LLUÇANÈS. LA INQUISICIÓ



Escut de la Inquisició


La Inquisició, d'origen medieval, tenia com a missió vetllar per la integritat de la fe i combatre les heretgies. La primera inquisició s'instaurà al Llenguadoc l'any 1184 quan Luci III va fer una crida als bisbes per establir tribunals per perseguir als càtars.
Fins al segle XIV la bruixeria existia com a delicte espiritual que es castigava amb precs i penitències. A partir d'aquest segle els governs van definir la bruixeria com a delicte civil, la qual cosa va significar que en molts territoris els tribunals civils van adquirir la jurisdicció sobre els processos de bruixeria i la cacera de bruixes va ser més intensa.

L'any 1478 una butlla del papa Sixt IV autoritzava als Reis Catòlics a nomenar inquisidors en els seus regnes i un tribunal controlat per la monarquia. Aquesta inquisició es va estendre per tota la península de manera que es convertí en l'única institució comuna a tots els súbdits dels reis.

Un procés inquisitorial es dividia en dues grans parts:
La inquisitio equivalia a la instrucció. Podia començar per tres vies: per denúncia pública d'heretgia, per voluntat de l'inquisidor o per delació anònima.
La probatio s'iniciava amb la confiscació dels béns de l'arrestat, per poder pagar els costos del procés. Tenia tres fases:
Examen simple. L'acusat podia confessar les seves faltes.
Aïllament. L'acusat el tancaven en presons secretes.
Examen rigorós. Era l'interrogatori.
Quan s'aconseguia la confessió sota tortura, es demanava al reu que la tornés a fer lliurement. Era el que anomenaven Confessió lliure.
La relaxació era el lliurament del sentenciat al poder civil.
L'acte de fe o execució de la sentència.

L'actuació de la Inquisició va durar fins al segle XIX quan l'any 1826 van condemnar el mestre valencià Gaietà Ripoll per heretge i maçó i sota l'acusació de no impartir la doctrina cristiana als seus alumnes. Va patir dos anys de presó i després va ser condemnat a morir cremat, encara que va ser penjat sobre un barril amb flames pintades. Després el cadàver va ser cremat.

La persecució de la bruixeria va ser molt important en els segles XVI i XVII. A la Catalunya Central bàsicament foren les autoritats civils les que perseguiren les bruixes, però això no significa que la Inquisició deixés d'actuar. Els processos del Lluçanès es van fer entre els anys 1618 i 1620 i els fets que ara comentem, protagonitzats per la Inquisició són de la mateixa època.

Un dels càstigs de la Inquisició era dur gramalleta.


1627. ACTE DE FE A LA PLAÇA DEL BORN DE BARCELONA

Miquel Parets i Alaver (Barcelona, 1610-1661) descriu aquest cerimonial de la Inquisició realitzat al Born de Barcelona el dia 21 de juny de 1627. Parets és autor d'una crònica titulada "De molts successos que han succeït dins Barcelona i molts altres llocs de Catalunya dignes de memòria", crònica que va començar l'any 1626 i ja no va parar fins al 1660.









Acte General de la Inquisició

Pàg. 18
Relassió verdadera de l’Auto General que feren los Senyors Enquisidós del Sant Aufici de la Present Ciutat de Barcelona en la plasa del Born als 21 de juny del Any de 1627.

Primerament, lo darrer dia del mes de maig se féu una Cavalcada per la present Ciutat de Barçelona ab molts offisials de la Santa Inquisitió a cavall y devant aportaven tabals de professó y trompetes fent crides per los cantons com als 21 de Juny se farà un Auto General de la Santa Inquisisió en lo Born y darrera les trompetes anava una bandera gran, que la aportava un offissial a cavall y aprés venien mols familiàs a cavall y mols offissials, ab los senyors Inquisidós darrera fent dita crida.
Quant la crida fou feta, encontinent se donaren molta presa en fer lo catafal en lo Born, que pasava de part a part de Born, que no podían passar sinó per sota lo catafal. Y a la part devés mar, devant les finestres hont estan los consellés quant fan justes y tornetx, devant aquexes finestres feren un catafal alt ab unes esgraonades dessobre llargas; era lo loch ahont avían de estar los penitents de la Inquisisió. Y sobre dites graonadas hi feren un altar ab un doser dessobre de dit altar y dessota del doser al mitx hi havia un escut brodat ab una creu verda al mitx del escut y al costat de la creu hi havia una espasa nua y al altro costat una branca de llorer tot brodat. Hi a l’altra part del Born feren un catafal molt grandíssim que prenia gairebé la meytat del Born ab unes graonades per los costats y per lo mitx mols de banchs de espallera y moltes cadires y aquex catafal era per a estar los familiàs del Sant Hofissi y per los senyors Inquisidós y en aquesta matexa part los senyors consellés feren fer dues finestres noves per estar dits consellers perquè lo doser que avían posat a la part dels penitents tapava les finestres de dits consellés. Hi lo virey estava allà hont sol estar quant fan festes en lo Born. Y entre les finestres dels consellés y del virey avían posat un drap de vellut negre molt gran y al mitx de dit drap estaven brodades les armes reals,  hi a la huna part estave brodat un bras ab una espasa nua hi a l’altra part estave altro bras ab una brancha de llorer verda. Y dessota de aquex drap hi avia tres cadires grans: és lo lloch hont avían de estar los senyors Inquisidós. Y en mitx dels dos catafals pasava un pont que pasave de l’hu a l’altro, y en mitx de aquex pont, que estave al mitx del Born, avían feta una troneta mija cana més alta que lo pont y allí avia de estar lo penitent quant li llegirían la sentència. Y dessobre lo born avían posada una bella envelada perquè quant era lo pich de la gran caló, perquè lo sol no·ls tocàs . Hi avisaren tots los familiàs de Catalunya altros deyen que no avisaren sinó los de 14 lleguas a la redó.
 Y axï, als 20 de juny de dit any 1627, que era un diumenja y la vegília del dia que·s avia de fer lo Auto, lo després de dinar, a les 4 hores, se féu una professó que partia de la Inquisisió hi avia de anar al Born. Devallant per la plasa del Rey y per la Bòria y per lo carer de Muncada y al Born. Primerament anave devant la professó uns gamfanons que eren de Santa Maria y eren tots nous, que aquell any los avían fets, hi eren los ganfarrons de la Vera Creu, hi pujaren, per una escala que y avia, als catafals dels familiàs , hi pasaren per lo pont hi posaren los ganfarrons al costat del altar del catafals dels penitents. Y darrera dels ganfanons venían trenta o quaranta familiàs ab unes varas verdes; detràs de aquexos venien més de sinch ho sisens familiàs tots ab siris vers ensesos;  hi aportava cada hu una creu de Sant Domingo als pits. Uns la aportaven de or esmaltada, altros de plata, altros la aportaven brodada a la matexa roba y en pasant tots se.n anaven per lo costat del catafal ne que pujaven dalt sinó per baix hi apagaven los siris y detràs aquestos familiàs venia la creu Major de Santa Maria de la Mar hi no·y anava altra creu. Hi darrera dita creu venian totes les ordes conforme van lo dia de Corpus que triga molt a pasar; y ningú no·n pujave dalt, sinó que de allí se’n tornaven cada hu a son monestir y pasats que foren tots los frares vingueren tots los capellans de Santa Maria y no ni avia de altra part y la creu major los aguardava al peu de la escala del catafal y quant los capellans foren allí, tots se’n pujaren al catafal ab la creu, y passaren per lo pont y anaren al catafal dels penitents. Y darrera los capellans y avia tres capellans revestits, ab diaca y subdiaca, com si aguessen de dir misa, sinó que lo del mitx no aportava casulla sinó una capa, com lo escolà que aportà la creu, hi aportava una gran creu verda de fusta, y era tova, y la anaren a posar en aquell altar del cadafal dels penitents y la desaren allí, tota dreta, y devant hi posaren quatre candeleros  de plata ab quatre ciris encesos; hi los capellans se·n tornaren y tota la profesó també. Cada hu en sa casa. Y los frares de la Trinitat restaren allí aquella nit per a vellar lo altà. Encara me havia oblidat que darrera del creu verda de la professó venien tots los familiàs que eren capellans y aprés venia lo procurador fiscal del Sant Aufisi ab la vara. Y dexada que hagueren la creu, que ja era tart, restaren allí los frares de la Trinitat, com tinch dit, ab moltes graelles enseses que cremaren tota la nit. Y axò fou lo  diumenja, que compàvem als 20 de juny 1627, lo dia abans que nó·s agués de llegir la sentència. Y és ver.
Lo endemà de matí, qui ere lo dilluns, als 21 de juny de dit any, ja a punta de dia anaven los carrés tant espesos de gent com si fos lo dia de Corpus, que no·s pot dir la gent que y avia y la gent forestera que va acudí, que era un judissi de veure perquè, com és cosa que no·s fa sinó de tems en tems, totom tenia ganes de veure·u. Y quant foren las set oras, lo señor virey se·n va anar al Born, al lloch hont acostuma de estar, y los señós consellés també, a les finestres noves que·ls avían fetes, com tinch dit y abans que la Inquisisió  no partís fou servit Nostre Señor de regar la terra per la gran calor que y avia, que plogué una mija ora tant bravísimament com may aja plogut y encontinent se aserenà de tal manera que no·s veya un núvol en tot quant hi ha.
 Y quant lo Virey y los consellés foren al Born, aleshores comensà a exir la profesó de la casa de la Enquisisió. Primerament anave al devant un Cristo molt gran que l’aportave un frare de Santa Caterina. Y lo Cristo estave tot cobert de un vel negra. Y en cada part de Christo hi anave un frare que cada hu aportave uns assots en les mans que·m parexien que era de bruch y de darrera lo Christo venian mols de frares de Santa Caterina y de darera los frares venían los penitents y no ni avia sinó deu y tots anaven ab unes gramalletes; les unes morades ab una creu vermella y altros grogas, y tots aportaven una ququrulla de paper groch al cap com si fos una ququrulla de dexoplinat sinó que era molt llarga y al cap de la cuqurulla hi avia un gran floch de paper groch tot embullat y a la ququrulla estave pintat lo mal que avian fet y tots aportaven una corda de espart vella al coll y un siri vert a les mans.
 Y en los penitents avie-y dues dones; la huna per aver tingut dos marits eset [essent] viu lo primer y l’altra per atsisera y per aver ballat ab lo dimoni y avie-y quatre hòmens per aver tingut cada hu dues mullés  essent viva la primera. Avie-y un home de la ciutat de Mandresa per aver hohida la pretxa en Fransa en terra de higanaus y per aver menjat en dita terra carn en dia de divendres, y era mercader home molt rich y que se·n feia cabal en dita ciutat. Avie-y tres renegats que avien renegat en terra de moros y los dos eran molt jòvens y l’altro ja era home en dias, y los agafaren les galeres de Florensa y les galeres del Papa quant lo rey era assí en Barcelona que anaven ab una urca molt grosa y axí los aportaren assí, y los dos jòvens jas penediren del que avian fet, hi se tornaren chistians y l’altro que era més vell era fransès y may se volgué convertí a la fe de Christo y axí lo condemnaren que avia de ésser cremat al canyet y aquex aportave una gramalla tota groga ab uns dimonis pintats ab unes carasses que aportaven unes ànimes a la boca, totes foguejant y a la ququrulla també aportave la matexa pintura, y aquex anave darrera tots y aportave una creu en les mans, verda y un frare a cada part que sempre li estaven dient cosas de la fe, y ell may tornave rahó, sinó que·s  mirava la gent de una part hi altra com si no fos res.
Y per lo entorn dels penitents anaven mols familiàs del sant Aufissi ab vergas verdas . Venien tots los altros familiàs del sant Aufissi a cavall, hi anaven de dos en dos que n’i avia més de sinch ho sis-sents, que durà molt a pasar. Y darrera aquestos venian los capellans que eren familiàs a cavall també que també ni avia mols y darrera de tots venían los señós enquisidós a cavall ab uns sombreros grans, y darrera tot venia lo promotor fiscal del sant Aufissi ab la vara.
Y axí devallaren per la plasa del Rey y per la Bòria y per lo carrer de Moncada y dret al Born. Y quant foren al Born totom se posà cada hu en son lloch. Y los enquisidós se possaren al més alt de tot, que ja hi avia uns escons de vellut negre per ells. Y lo Christo gran que aportaven los frares a la professó lo posaren al catafal dels penitents, agegut a la esgrahonada y de una part hi altra possaren los penitents per lo costat del Christo y en aquell que avia de ésser cremat sempre li estaven dos frares prop fent-li recordar la passió.
Y quant totom fou acomodat, comensà a predicar un frare de Santa Catherina que·s deia fra Grisòstom Bonamich, ab una trona de fusta que y avien aportada , predicant coses de la santa fe catòlica, y féu un sermó que li durà més de dues hores que era gran cosa de sentir-lo. Y quan agué acabat lo sermó pujà a la trona lo notari de la Inquissisió y va llegir lo cartell del Sant Aufissi que també va durar moltíssim. Y en aver llegit lo cartell comensaren a llegir la sentència . Hi pujà un frare de Santa Caterina a llegir a la trona y feren pujar un penitent a la troneta que no estave molt lluny de la que llegien y feren estar allí lo penitent tot dret, ab la cara alta y lo siri vert a les mans, y la corda de espart al coll, y ab la mitra al cap; y en acabant de llegir-los la sentènsia se·n tornaven al matex lloch y en lo prosés deyen tot lo que ells avien fet y també feyen la justícia de una part com de altra y també llegien la penitència que·ls donaven: als uns los condemnaven assots, altros desterrats, altros en galera, segons lo que avian fet, li daven la penitènsia y al que era de Mandresa lo condemnaren que avia de pagar mil onzens y que avia de estar en una iglésia tres anys per a que lo tornasen en camí y que li llevasen aquella mala lley del enteniment. Lo que avia de ser cremat va éser cremat va éser lo darrer de tots, y llegiren-li la sentència y deya que tantes voltes li avian dat auditori y lo avian tret als enquisidós y totora deya que ell ja avia tit lo que avia de dir y que estava bé ab la lley de Mahoma y que no·s trencasen lo cap, que no·s tornaria cristià de ninguna manera. Y axí lo condemnaren que havia de éser cremat en lo Canyet. Y aver-li llegida la sentència, vingueren dos de la inquisició y pasaren-lo ab un catafal que·y estaven los jutges de la Audiènsia, y encontinent feren una entima y donaren-la a dos portés y en arribant al catafal digueren los portés: no mourà al rey”, y lo agafaren. Y de cop vaja al canyet ab dos frares de Santa Caterina que li feyen recordar la passió. Y anaren per lo Pla d·en Lluy y isqueren per lo portal de S. Daniel, y anave’ls seguint tanta gent que era un judissi, que al passar lo portal se pensaven esclatar. Y al canyet hi havia tanta gent que no pareixia sinó camp de guerra. Y en arribant allí ja estava lo botxí amanit per a executar la sentència. Y diuen que, antes no morís, que·s penedí del que avia dit y que volgué morir com a cristià. Y donaren-li garrot en terra y posaren-lo sobre una caretada de lenya y posaren-li foch. Y estave tot nu sense camisa y comensa-s’i agafar lo foch que tot se hubrí, que·s va ensendre que no avia qui si acostàs de un tros lluny, tanta de pudor que llansava, y va’s tornar com un buscall de carbó y tot se vingué a fondre.
Ara tornem a parlar dels que restaren al catafal, que quant lo que cremaren fou fora, vingueren los frares de Sant Francesch y devant lo altar cantaren lo Miserere a cant d’orga. Y vingueren los enquesidós y mentres que cantaven lo Miserere los penitents se ageyen de hu en hu y ab unes ferguetes los pagaven sobre la esquena. Y pasaren-ne tots y axí los absolgueren y tornaren-los a la enquesisió que ja era tart.
Lo endemà de matí a tots los que mereixien asots los pasaren per la Bòria y los donaren asots ab les matexes cuqurulles al cap y la corda de espart al coll. Y los fiscals de la Enquisisió darrera a cavall. Y los que mereixien galera los posaren en galera,  y los desterrats, los desterraren. Y de aquexa manera acabaren tot, y Nostro Señor nos do molts anys de vida per a poder-o comptar.





PERE PORCAR (1560-1629)
Pere Joan Porcar va nàixer a la ciutat de València. Eclesiàstic i notari, va escriure Coses evengudes en la ciutat e regne de València, un dietari que inclou 3.394 notícies esdevingudes entre els anys 1589 i el 1628.
Algunes de les notícies fan referència a l'actuació de la Inquisició:



163. Acte de Sant Ofici en la plaça de la Seu/ Diumenge a 30 de juny, feren acte públic de la santa Inquisició i cremaren quatre moros, tres estàtues i dos caixes ab ossos. I varen traure a un notari del Guerau, que es deia Ibànyez, per fitiller; i una filla de un tender que era guarda del senyor virrei, dit Pedrolla, prop del Real Vell; i acabada de llegida la sentència li llevaren la corrossa que portà i l’hàbit  i es segué en son lloc; i també una negra que altres dos voltes l’havien treta, i ab unes corrosses molt altes ab moltes llistes de or fals fetes garlandes i molt pintades per fetillers, cascú de les dites persones per sos delictes. Hagué-hi quatre senyors inquisidors i lo cadafals era un terç major de l’ordinari, i dient que havia ia set anys que no hi havia hagut acte del Sant Ofici. Altre a 5 de setembre 1604; altre en l’any 1607 a 7 de giner; altre en l’any 1621 a 4 de juliol; altre en Predicadors a 27 de juliol 1608; altre en la plaça de Sant Llorenç a 27 de octubre 1616, altre en Predicadors a 6 de desembre 1609.


438. Acte de la Inquisició en la plaça de la Seu i altre en l’any 1602 a 30 de juny/ Diumenge a 7 de janer 1607, hi hagué acte del Sant Ofici i acabaren molt tard. Anaven tres inquisidors: Cornet, don Gabriel i Bartolo Sanchis, i lo Figuerola no hi anà. Cremaren un home per reconciliat en la secta de Mahoma. I estigué lo senyor virrei en lo cadafals a la finestra primera, posat un dossel, i sa excel·lència estava a la part de dins de la finestra a la part del cantó; i el senyor excel·lentíssim patriarca en una de les quatre cadires que estaven en lo cadafals, a la mà esquerra de l’inquisidor Bartolo Sanchis, a la dreta del senyor patriarca, i els altres dos a l’esquerra del patriarca. Altre en Predicadors a 27 de julil 1608, altre en la plaça de la Seu a 4 de juliol 1621.


506. Acte de la Santa Inquisició i l’estàtua de Joan Dionís Gasull, notari/ Diumenge a 27 de juliol 1608, hi hagué acte públic de la Santa Inquisició en lo monastir  de Predicadors ab gran majestat i cadafals de penitents i n’hi havia més de cinquanta-huit; acompanyaren los frares de Predicadors als penitents i entre ells hi havia una estàtua que dia “Joan Dionís Gazull, notario de Valencia, reconciliado por la secta de Luthero y de Calvino, a 27 de julio 1608”. I en lo any 1619, a 23 de octubre posaren la dita samarreta en la Seu damunt la porta dels Apòstols a part de dins.



2108. Acte de la Santa Inquisició a la plaça de Sant Llorenç/ Diumenge a 1 de maig, dia dels gloriosos apòstols Sant Felip i Sant Jaume, any 1622, al matí a les nou hores, hi hagué acte públic de la Santa Inquisició en la plaça de Sant Llorenç davant les parets de dita casa. Varen traure setze penitents i els tres cremaren per sodomites, i acabaren poc ans de les dos de la vesprada. I entre els setze hi havia dos germans botiguers de llenç i altres mercaderies, que tenien dos botigues davant la Llonja Nova, de nació francesa, que es dient lo u Chague Coll i (l’altre) Maro Coll, ab sant-benitos, càrcel perpètua i confiscació de béns, dient que per ser de la secta de Lutero. Déu mantenga la fe catòlica i Santa inquisició. Altre a 4 de juliol 1621, altre a 6 de deembre de 1609, altre a 27 de octubre 1616, altre a 27 de juliol 1608, altre a 7 de giner 1607, altre a 30 de juny 1602, altre a 19 de març 1623, altre lo primer de desembre 1624.



NARCÍS FELIU DE LA PENYA I FARELL (1642-1712)
Cronista, advocat, economista i representant de la burgesia catalana. Va escriure les seves obres en castellà. Entre els seus llibres destaca la crònica Anales de Cataluña (3 volums), síntesi de la història general del Principat.





Tribunal de la Inquisición en Barcelona
Con breve de Su Santidad, y orden del de Francia, a 28 de Setiembre se dió possession en Barcelona a los Inquisidores, electos por el Rey de Francia, que fueron el Doctor Ferrán y el Canonigo Pla.






1644. Auto General de la Inquisición en Barcelona.
A 23 de Febrero, celebraron los Nuevos Inquisidores Auto General en Barcelona, sacaron tres reos, uno dos vezes casado, un muchacho que avia cometido pecado de bestialidad, y un heretge que fué quemado.